Recenze hodinek Suunto Spartan Sport Wrist HR All Black: navigace

6. Led 2018 | Článek přečten: 1 543 x

Chytré hodinky, Recenze, Seriál, Suunto

Po rozbalení hodinek Suunto Spartan Sport Wrist HR All Black přišlo na řadu seznámení s funkcemi a režimem Cvičení. Ve třetím dílu recenze hodinek se s Ivanem Lelákem podíváme na režim Navigace.

Hodinky mají přijímač signálu navigačních družic americké sítě GPS i ruského systému Glonass, čímž se přesnost, třeba v lese, zvyšuje. Používám GPS od roku 1992, v letadle, autě, na motorce, kole nebo při pěších túrách, měl jsem mnoho GPS přijímačů a mohu říci, že ten v hodinkách je velmi dobrý a síť Glonass nebudete muset často využívat, čímž budete šetřit energii. Přesnost GPS je až 1 metr a přijímač má navigační čip SiRF star V, v současnosti asi nejlepší na trhu.

Navigaci najdete mezi obrazovkami hlavních funkcí, které jsou v příručce označeny jako „spouštěče“ a po rozkliknutí najdete menu – „POIs, Trasy, Vaše poloha, Kompas a Nastavení“. V nastavení najdeme kromě formátu souřadnic a světlého či tmavého pozadí i nastavení kompasu. Použití systému Glonass se nastavuje u jednotlivých „Cvičení“.

Hodinky neobsahují mapy a je tedy jasné, že nepůjde o navigaci, na jakou jsme zvyklí z mobilních telefonů nebo speciálních navigací. Nicméně umožňují ukládání POI (Point of Interest, tedy bodů zájmu), buď na základě souřadnic, zadaných v Movescount, nebo lze jako POI uložit vaší aktuální polohu. V Movescount lze také vytvářet navigační trasy a navigovat lze jak po trase, tak k uloženému POI, popř. k výchozímu bodu tréninku.

Vlastní navigace probíhá dvěma způsoby:

Přímo – navigace vás vede ke zvolenému bodu přímo. Po spuštění se objeví obrazovka, téměř shodná s obrazovkou kompasu, modrá šipka na obvodu ukazuje ke zvolenému cíli a červená k severu. Otáčejte se na místě a šipka bude stále ukazovat k cíli. Jakmile se dáte do pomalého pohybu, je to stejné, za chůze můžete hodinkami i otáčet a šipka bude stále směřovat k cíli. Hodinky sledujte tak, že pozice 12 směřuje před vás a správným směrem jdete, je-li modrá šipka na této pozici (jsou tam 2 malé značky, které je třeba šipkou vyplnit). Pokud zvednete hodinky do výšky očí a promítnete si spojnici pozic 6 a 12 do dáli, nejspíš už cíl v otevřeném terénu uvidíte, popř. najdete bod, ke kterému půjdete, aniž byste se museli chvíli koukat na hodinky. Pokud uhnete např. doprava, šipka se přesune vlevo a „nutí“ vás srovnat směr. Uprostřed obrazovky vidíte vzdálenost k cíli. Jak jsem psal, toto platí cca pro nulovou, ale i pomalou rychlost. Ovšem pozor, pokud se pohybujete rychleji, třeba autem, šipka přejde do módu používaného piloty – „Cíl na 11!“ (piloti používají v komunikaci čísla pozic na hodinkách k upřesnění, kde se nachází např. nepřítel, 12 je přede mnou, 6 za mnou, 9 vlevo, 3 vpravo. Pokud letíme ve formaci a kolega nahlásí „Letiště na 10“, kouknu vlevo, mírně dopředu a uvidím ho). Budete-li mít hodinky umístěné pozicí 12 před vás, bude šipka ukazovat k cíli, např. na pozici 11, dokud nesrovnáte směr. Ale budete-li hodinkami během jízdy či letu otáčet, bude šipka stále na pozici 11. To je skvělé, protože když máte ruku na volantu, 12 sice směřuje k bočnímu okénku a šipka už mírně dozadu, ale vám stačí mrknout na displej, vidět šipku na pozici 11 a víte, že cíl je před vámi, mírně vlevo. Tohle je hodně zajímavá vychytávka!

Navigaci po přímce říkám „letecká“ a je ideální v prostoru s málo překážkami. Pokud nelze jít přímo, stačí se držet víceméně správného směru a nakonec k cíli dorazíte. Vzpomínám na mou první leteckou navigaci před 25 lety, která navigovala podobně. Pro letadlo, loď či volné pláně je „letecká“ navigace ideální a pokud zabloudíte, ale uložili jste pozici startu, popř. známé body na trase, hodinky vás zavedou zpět. Kdysi dávno mne zmíněná navigace několikrát zachránila a Suunta pro vás mohou udělat totéž.

Navigace po nepravidelné trase – myslím tím trasu, kterou tvoří křivky a odbočky. Tu můžete vytvořit v Movescount na PC a synchronizovat s hodinkami, případně se můžete nechat navigovat k výchozímu bodu tréninku. Bohužel nelze trénink ukončit a až poté se nechat navigovat zpět, což bych přivítal kvůli úspoře baterie, pokud se vracíme po delší době. Cvičení lze sice přerušit, což je určité řešení, ale s hodinkami se v tu chvíli nedá dělat téměř nic. Vlastní navigace je snadná a představte si, že jste cestou sypali drobečky, po kterých se vracíte. „Trasovou“ navigační obrazovku najdete vedle té „přímkové“ a obě metody lze kombinovat. Trasová obrazovka má 2 módy, buď celkový pohled na trasu s „mapou“ orientovanou k severu, nebo detailní, s obrazovkou orientovanou ve směru pohybu, který lze i zoomovat. V lese doporučuji zapnout Glonass a vyšší přesnost GPS, jinak se může stát, že půjdete pár metrů vedle. Zmínil jsem možnost vytvoření trasy v Movescount. Je to fakt přesné, trasu vytváříte na podrobné mapě a zabere to pár minut. Jak je tato navigace užitečná, uvedu na příkladu. Jel jsem do Polska, místo se nacházelo uprostřed obchodní zóny na okraji Wroclavi. Doma jsem během 2 minut vytvořil trasu a vyrazil. Navigaci jsem zapnul asi 15 km od cíle, do té doby jsem cestu znal, až na bloudění kdesi v Orlických horách. 🙂 Po zapnutí se na displeji objevila modrá čára trasy a moje poloha uprostřed. Jel jsem po čáře, která nebyla plynule zakřivená, spíš lomené přímky, zřejmě z důvodu množství dat a plynulosti navigace. Ale byla tam každá zatáčka a jelo se výborně. Mapa se automaticky zoomovala – uprostřed displeje byla kružnice a u ní třeba údaj 100 m, což znamená, že kružnice zahrnovala oblast o průměru 100 metrů. Kružnice se zvětšovala a zmenšovala, ale také se u ní objevovalo jiné číslo, např. 250 m či 500 m, čímž se měnilo měřítko. Na zoomování měla určitě vliv rychlost a možná i členitost trasy, za jízdy se mi systém zoomování nepodařilo rozklíčovat, ale v každém případě to funguje dobře. Bohužel jsem přejel odbočku z okruhu kolem Wroclavi, ale hodinky mne navedly zpět a dokonce i na správné parkoviště v komplexu. Zpět jsem jel také podle hodinek, vyvedly mne z města a v Orlických horách už jsem napodruhé nebloudil… 🙂

Závěr – navigace je sice kompromisní, ale když zabloudíte a chcete se vrátit na určité místo, určitě ji využijete. Budete-li na dovolené a vyrazíte si bezcílně zaběhat, hodinky vás dovedou zpět. Bez routovatelných map neupozorní na odbočku ani neukážou tvar křižovatky, ale k běžné navigaci v autě bychom hodinky stejně nepoužívali. Mám další 4 GPS pro různé příležitosti a mohu říci, že navigace v hodinkách Suunto Spartan Sport Wrist HR mi pro účely, k jakým byla vytvořena, vyhovuje, i když bych si uměl představit pár vylepšení, což by spravily aktualizace. Závěrem dovolte 3 doporučení. První – mějte kalibrovaný kompas! Druhé – na trase ukládejte důležité body, rozcestníky, turistické chaty, nebezpečná místa. Oceníte to při cestě zpět, zvlášť za tmy, nebo když zabloudíte. Třetí – na delší výpravu přidejte do batohu powerbanku. GPS je největším žroutem energie a jistě nechcete, aby vám v noci a neznámém terénu došla šťáva. Pokud ale nepoužíváte největší přesnost a vypínáte Glonass, výdrž je dostačující i na víkend.

Pozn.: Pokud budete ukládat jako bod zájmu svou polohu a chcete ji mít co nejpřesněji, nastavte nejvyšší přesnost GPS a pokud budete v lese, ve skalách či městě, zapněte i Glonass. Když kliknete na Vaše poloha, chvíli trvá, než hodinky získají družicový signál a pak se na displeji objeví vaše souřadnice. Přesto doporučuji ještě pár sekund počkat a pak teprve bod uložit. GPS totiž potřebuje k výpočtu polohy určitý minimální počet satelitů, nicméně, i když je získá, i poté získává signál z dalších družic a vaše poloha se upřesňuje, což poznáte i tak, že souřadnice se ještě chvíli mění.

Výškoměr – jistě vás bude někdy zajímat vaše nadmořská výška. Česká příručka uvádí jen obecné principy měření a přesnosti, ale neříká, jak údaj zjistíme. Nejprve mi však dovolte trochu teorie. Obecně se pro měření výšky v hodinkách používají 2 principy. Buď jsou hodinky vybaveny barometrem, čili senzorem atmosférického tlaku a zároveň funkcí výškoměr. To je rychlé, stačí stisknout tlačítko a vidíte výšku. Má to však jedno úskalí. Tlak v atmosféře sice klesá s nadmořskou výškou, což je princip měření, ale také kolísá podle počasí (jistě znáte pojmy „Tlaková výše“ či „Brázda nízkého tlaku“) a pokud budete mít hodinky na jednom místě, po několika hodinách mohou ukazovat jinou nadmořskou výšku. Výškoměr je proto nutné co nejčastěji kalibrovat v místech se známou výškou a zobrazení správné výšky v jiném místě je časově omezené. Druhou metodou je GPS. Síť navigačních družic zaznamená nejen vaši polohu na mapě, ale ukáže i vaši nadmořskou výšku. Výškové měření je náročnější na počet družic a úroveň signálu, takže je někdy proti barometrickému méně přesné. Navíc musíte mít v okamžiku měření zapnutou GPS, což je náročnější na energii a získání signálu může po zapnutí pár sekund trvat. Odměnou je ale relativně přesný údaj o výšce, nezkreslený změnou atmosférického tlaku a nikdy nemusíte nic kalibrovat. V letectví se používají barometrické výškoměry, ale pro běžné majitele hodinek považuji družicové měření za výhodnější a díky chybějící kalibraci, na kterou u hodinek s barometrem stále zapomínám, i přesnější. 🙂

Hodinky Suunto Spartan Sport Wrist HR zjišťují výšku pomocí GPS. Aktuální výšku můžete zjistit tak, že ve funkci „Navigace“ zvolíte „Vaše poloha“ a místo, kde stojíte, uložíte jako POI, tedy bod zájmu. V údajích o bodu pak najdete i nadmořskou výšku. Celý postup chvíli trvá a musíte ukládat jinak nezajímavý bod. Pokud již máte nějaký bod uložený, třeba domov, mám pro vás rychlejší metodu. Pokud na místě, kde stojíte, rozkliknete údaje o uloženém bodu, objeví se jeho nadmořská výška a také údaj „Rozdíl nadm. výšky“, což je rozdíl vaší výšky a výšky uloženého bodu. Dejme tomu, že uložený bod má výšku 270 metrů nad mořem. Rozdíl je -45 metrů, což znamená, že uložený bod je o 45 metrů níž a vaše výška je tedy 315 metrů nad mořem. Bez znaménka minus je uložený bod výš. Tato metoda sice vyžaduje sečíst dvě čísla, ale je to rychlé a nemusíte zbytečně ukládat další bod. Osobně bych přivítal, kdyby výrobce při aktualizaci přidal do navigační funkce položku „Vaše výška“ a stačilo by na ni kliknout.

Pokud chcete vidět vaši výšku průběžně, pak tento údaj obsahují i některé sportovní disciplíny ve funkci „Cvičení“, třeba „Turistika na lyžích“ nebo „Paragliding“, poznáte ho podle ikony horského masivu. A mám pro vás dobrou zprávu – pokud chcete, aby údaj o výšce obsahovala i vaše oblíbená disciplína, je možné to nastavit v Movescount a dokonce i na které stránce a jak velký chcete tento údaj vidět. 🙂

Kompas – v hodinkách je vestavěn digitální kompas, jehož princip nebudu vysvětlovat, snad jen, že pracuje nezávisle na GPS. Najdete ho pod funkcí „Navigace“. Obsluha je jednoduchá, po kliknutí na „Kompas“ se ukáže obrazovka s červenou šipkou na obvodu, ukazující na sever. Uprostřed jsou údaje o stupních a směru, kterým se pohybujete, popř. kterým ukazuje pozice 12 na hodinkách, pod nimi čas, popř. po kliknutí na displej stav baterie. Pokud „odsunete“ obrazovku nahoru, máte přístup k navigačním údajům, které již potřebují GPS – vaší poloze, trasám, bodům zájmu. Nastavení kompasu najdete v „Nastavení – Navigace“. Z něj zmíním jen kalibraci, doporučuji to udělat HNED, ale hodinky si o ni občas řeknou samy. Na obrazovce se objeví dráha ve tvaru osmičky se šipkou a popis, ať hodinky otáčíme a nakláníme po této dráze. Nejdřív mi to nešlo, ale pak jsem na to přišel – pohrajte si s hodinkami jako s modelem letadla – tlačítka jsou předek, roztáhněte řemen jako křídla a začněte opisovat osmičky, asi půlmetrové a v zatáčkách hodinky naklánějte, jako to dělá letadlo. A klidně u toho dělejte „vrrrrr“ a „ratatata“, jako já. 🙂 Po chvíli se objevila obrazovka kompasu a střelka ukazovala na sever. Bingo!

Zkoušel jsem i přesnost. Porovnání jsem dělal s kompasem v jiných hodinkách i s klasickým kompasem. Výrobcem udávaná přesnost je sice 5°, ale rozdíly byly až 20°, takže kompas je spíš orientační. Budu to ještě testovat, ale chceme-li např. zorientovat mapu, poslouží výborně a podstatné je, že na navigaci to nemá vliv, ta funguje podle GPS.

Záznamník

Zde najdeme informace o aktivitách, zaznamenaných ve funkci „Cvičení“. Vybereme podle data, času a ikony záznam, který nás zajímá a prohlížíme si údaje – čas, vzdálenost, průměrná rychlost, graf rychlosti, tepová frekvence průměrná, minimální i maximální a dokonce její graf během aktivity. Následují údaje o spotřebovaných kcal, době zotavení, tréninkový efekt PTE, EPOC (viz. pozn.), výstup, sestup a u některých sportů i výškový profil trasy. Navymýšlet bychom si mohli další údaje, ale i tohle je víc, než jsem čekal a zbytek najdeme v Movescount. Skvělé!

Pozn.: Excess Post-exercise Oxygen Consumption (EPOC). Jedná se o dobu, kdy spalujete kalorie, než se vrátíte do stavu, když jste šli cvičit. Během této doby setrvává zvýšená rychlost metabolismu, doplní se kyslík, dochází k resyntéze ATP-PC a k obnovení glykogenu ve svalech, odstraní se kyselina mléčná, sníží se tepová frekvence a tělesná teplota. Doba, kdy se tělo vrátí do původního stavu, většinou trvá až 48 hodin. Trvání tohoto jevu je závislé na mnoha faktorech. Jedněmi z nejvýznamnějších je trvání tréninku a intenzita cvičení.

Stopky

Stopky s přesností 0,1 s jsou jen základní. Najdeme je na jedné z hlavních obrazovek, spustíme horním tlačítkem nebo poklepem na zelené pole v horní části displeje, zastavíme a znovu spustíme opět horním tlačítkem či poklepem (v příručce je chyba, zastavení se prý dělá spodním tlačítkem). Po zastavení stopky vynulujeme spodním tlačítkem či poklepem na spodní, žlutou část displeje. Víc toho neumí. Nicméně, během cvičení lze měřit i mezičasy a jestli budete měřit svoje vlastní, nebo budete stát v cíli závodu a mačkat doběhy závodníkům, je přece jedno….

Nastavení

Nastavení hodinek najdete v jedné ze základních obrazovek a menu obsahuje – Obecné, Propojitelnost, Navigace, Aktivita, Oznámení a Ciferník. Obecné se dále dělí na Čas/datum, Jazyk, Tóny, Podsvícení, Osobní a O zařízení.

Budík/Alarm – je v části Čas/datum. Intuitivní, nastavíte čas a zda chcete budit jednorázově, v pracovní dny či denně.

Tóny – lze zvolit zvuk tlačítek či všechny tóny a stejně tak vibrace.

Podsvícení – lze nastavit jas, automatiku a pohotovostní režim.

Osobní – nastavíte pohlaví, věk a vaši hmotnost.

Propojitelnost – můžete zvolit mód letadlo, párovat mobil či další příslušenství.

Navigace – zde provedete základní nastavení formátu souřadnic a pak už jen kompas, jeho kalibraci, nastavení deklinace a volbu jednotek. A také „téma“, tj. světlé či tmavé pozadí.

Aktivita – zde si můžete upravit denní cíl kroků či spotřeby kalorií a zapnout či vypnout „Denní TF“, což umožní zaznamenat a prohlížet graf tepové frekvence za posledních 12 hodin, podrobněji o tom píšu v části o funkci „Aktivita“.

Oznámení – můžete zapnout či vypnout přijímání oznámení ze Suunto Movescount, o příchozích hovorech, textových zprávách, zprávách a příspěvcích na sociálních sítích apod. Funguje to perfektně.

Ciferník – zde máte možnost zvolit motiv a barvu ciferníku.

Snad jen doplním, že některá nastavení najdeme i u jednotlivých funkcí, třeba u Cvičení, popř. když přidržíme u ciferníku prostřední tlačítko, můžeme rychle měnit ciferníky, provádět výše uvedená nastavení nebo aktivovat zmíněný režim „Nerušit“.

Autor recenze i fotografií: Ivan Lelák

Další díly recenze:

  1. První dojmy
  2. Funkce, ovládání a režim cvičení
  3. Navigace
  4. Závěr

Témata

, , , , ,


Napište komentář